رنگ خاکستری مشکلی جدی در برقراری ارتباط با مخاطب دارد. طبق تعریف ویکیپدیا، مردم خاکستری را رنگ کسالت، تابعیت و بیتفاوتی میدانند. با اینکه نادیده گرفتن جوهرهای خاکستری در دنیایی پر از رنگ های براق و چشمنواز آبی، سبز و نارنجی آسان است، اما کار درستی نیست! جوهر خاکستری می تواند به کلمات شما ظرافت ببخشد و در عین حال عمق بیشتری نیز به آنها بدهد. برای هنرمندان، جوهرهای خاکستری نسبت به جوهرهای مشکی برای طراحی و اسکچ زدن مناسبتر هستند و با لایهبندی یا تغییر شدت ضربههای قلم، طرحهای روشنتر یا تیرهتری ایجاد کنند.
اگر مجبور باشیم فقط با یک جوهر خاکستری تا آخر عمر بنویسیم، بهترین انتخاب Pilot Iroshizuku Kiri-same است. این جوهر بالانس عالی و باکیفیتی در رنگ دارد وبه اندازهای تیره است که بتوانید بهراحتی آن را بخوانید و به اندازهای روشن است که برای طراحیتان سایههای ظریف و خوبی ایجاد کند. باران مهآلود، که در ژاپنی به معنی Kiri-same است، نوشته ها و نقاشیهایتان را با انرژی جذاب و مرموزی آغشته می کند. در اکثر خودنویسها و بر روی بسیاری از کاغذها عملکرد خوبی دارد و اگرچه کاملا ضد آب نیست اما به اندازه کافی مقاومت در برابر آب دارد که نوشته های شما در صورت خیس شدن قابل خواندن باقی می مانند.
اگر میخواهید رنگ خاکستری ملایمتری داشته باشید، Kaweco Smokey Grey را انتخاب کنید. این جوهر سردتر و دودیتر از Kiri-same است. سایههای ظریف آن شبیه ابرهای آسمان بارانی یا یک سنگ رنگ پریده است که به آرامی با شبنم صبحگاهی خیس شده است. مانند Kiri-sme، بهخوبی در قلم جریان پیدا میکند و مقاومت بالاتر از حد متوسط در برابر آب دارد.
اگر میخواهید مطمئن باشید که نوشتهها یا نقاشیهای شما در طول زمان ماندگار خواهند بود، از جوهرNoodler’s Lexington Grey استفاده کنید. Lexington Gray یکی از جوهرهای “Bulletproof” نودلر، از فرمول خاصی استفاده می کند که به طور مستقیم و دائمی با الیاف سلولزی کاغذ متصل می شود و آن را در برابر آب و حلال ها غیرقابل نفوذ می کند و در طول زمان محو نمیشود. خاکستری لکسینگتون نودلر همچنین برای کسانی که میخواهند خطوطی مانند مداد طراحی روی برگه داشته باشند، نزدیکترین گزینه برای مغزی مداد استاندارد شماره ۲ یا HB، همین جوهر نودلر است.
پس از تستهای مختلف ما به این نتیجه رسیدیم که جوهر دایاماین خاکستری برای کارهای هنری خیلی مناسب است. رنگ این جوهر خاکستری خنثی و نسبتا تیره است مقاومت حداقلی در برابر آب دارد. می توان آن را به راحتی مخلوط و رقیق کرد تا میزان دقیق رنگ مورد نظرتان به دست بیاید. برخلاف برخی از جوهرهای خاکستری، سایهی ثابتی را بدون تفکیک شدن اجزای رنگ در هنگام رقیق شدن حفظ می کند.
هنگام نوشتن با جوهر خاکستری طوفانی هربین، لبخند نزدن کار سختی است! خاکستری تیره ای که با اکلیلهای طلا آغشته شده است، و وقتی که با آن مینویسید بهیاد جرقههای فشفشههای شب تولدتان و یا آتشبازی های شب عید نوروز میافتید! این جوهر برای افرادی که بهدنبال ماجراجوییهای جذاب در دنیای جوهر هستند انتخاب بسیار مناسبی است.
همانطور که از نمونه های بالا به وضوح می بینید، جوهرهای خاکستری از لحاظ رنگی تفاوتهای زیادی باهم دارند. بر خلاف دیگر رنگ که می توان آنها را به رنگ های فرعیتری تقسیم کرد، بهترین راه برای تفکیک جوهرهای خاکستری بر اساس تن و درجه حرارت آنها است.
تًن بهمعنی روشن یا تیره بودن یک رنگ است. خاکستری های تیره تر مانند دایاماین گرافیت کنتراست بالایی با کاغذ ایجاد می کند و باعث می شود کلمات و خطوط برجسته بنظر بیایند. خاکستری روشنتر مانند J. Herbin Gris Nuage (تلفظ صحیح فرانسهی آن: گقی نواَژ به معنی خاکستری ابری) میتواند جلوهای ظریفتر ایجاد کند، اما خواندن آنها برای مدت طولانی نیز سختتر است. خاکستریهای Medium مانند Pilot Iroshizuku Kiri-Same- بالانس خوبی از رنگ و خوانایی ارائه می دهد.
برای هنرمندانی که می توانند از رنگ های متضاد تیره و روشن برای افکتهای خاصی استفاده کنند بسیار مهم است. تاریکتر یا روشنتر کردن یک جسم نسبت به محیط اطراف، آن را فوراً به نقطه کانونی یک نقاشی تبدیل میکند. رنگهای تیرهتر نیز میتوانند نسبت به رنگهای روشنتر نزدیکتر به نظر برسند، افکتی که هنرمندان میتوانند از آن برای ایجاد پرسپکتیو جوی استفاده کنند (که به عنوان پرسپکتیو هوایی نیز شناخته میشود).
دمای رنگ
خاکستری علاوه بر روشن یا تیره بودن، می تواند گرم، سرد یا خنثی باشد. به طور کلی، خاکستری های سرد دارای تهمایهی آبی هستند در حالی که خاکستری های گرم دارای تهمایهی قرمز، نارنجی یا زرد هستند. خاکستری های گرمتر مانند Iroshizuku Kiri-same سرزنده و پرانرژی هستند، در حالی که خاکستری های سردتر مانند Iroshizuku Fuyu-syogun آرامشبخش و وهمبرانگیزند. برخی از خاکستری ها مانند Caran d’Ache Infinite Grey و Diamine Silver Fox دارای هر دو جزء گرم و سرد هستند که ترکیبی پیچیده و جذاب از تهمایهی هر دو دمای رنگی را به این جوهرها می دهد.
مانند تن، از دما نیز می توان در آثار هنری برای فوکوس و ایجاد حس عمق استفاده کرد. اینگونه است که رنگهای گرم جلوتر بنظر میآیند یا روی صفحه برجسته میشوند، در حالی که رنگهای سرد عقبتر بنظر میآیند یا در صفحه فرو میروند.
جوهرهای خودنویس نسبت به سایر جوهرها نیاز به زمان بیشتری برای خشک شدن دارند، بنابراین اگر سریع مینویسید و مجبورید دفترتان را زود ببندید، انتخاب جوهری که به سرعت خشک می شود بسیار مهم است.
نتایج عملکرد جوهرهای سریعخشکشونده به ترتیب به این صورت بودند:
Kaweco Smokey Grey
Noodler’s Lexington Gray
Pilot Iroshizuku Fuyu-syogun
Pilot Iroshizuku Kiri-same
بیشتر جوهرهای خودنویس اگر خیس شوند یا هایلایتر روی آنها کشیده شود، کاغذ را لکه دار میکنند. اگر میخواهید یادداشتهای خود را هایلایت کنید یا مطمئن شوید که با ریختن آب روی آنها از بین نمیروند، مهم است که جوهر با مقاومت خوبی در برابر آب انتخاب کنید.
نتایج عملکرد جوهرهای خاکستری در برابر آب به این ترتیب است:
Noodler’s Lexington Gray
Pilot Iroshizuku Fuyu-syogun
Pilot Iroshizuku Kiri-same
Kaweco Smokey Grey
تمام پنج جوهری که در بالا اشاره کردیم مانند Caran d’Ache Infinite Grey و J. Herbin Gris Nuage به خوبی با هایلایتر سازگار هستند.
با مطالبی که در بالا اشاره کردیم وقت آن است که به رنگ خاکستری احترامی که لایق آن آن است بدهیم! اگر قبلا هرگز از جوهر خاکستری استفاده نکرده اید، امیدواریم دلیلی برای تجدید نظر در مورد این رنگ که اغلب کم استفاده می شود به شما داده باشیم! نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
به حساب کاربری خود وارد شوید